Är jag en bra lyssnare?

Hittade detta test på samma blogg som man/kvinna testet.
Svarsalternativ:
Ja, alltid.
Ibland.
Nej, aldrig.


1. Brukar du tänka på vad du ska säga härnäst medan den andre pratar? Ibland.

2. Brukar du sluta lyssna när folk säger saker som du inte håller med om? Nej.

3. Brukar du lära dig något från varje person du möter, om så bara lite grann? Ja.

4. Brukar du hålla ögonkontakt med personen som pratar? Ja, alltid.

5. Brukar du bli väldigt medveten om dig själv i konversationer med en person eller i små grupper? Ibland.

6. Brukar du ofta avbryta den som talar? Har nog hänt, även om jag själv tycker att det är oartigt.

7. Brukar du somna eller dagdrömma under möten eller presentationer? Nej, har inte varit på nåt sånt, men brukar dagdrömma under lektionerna... :s

8. Brukar du upprepa muntliga instruktioner ­eller meddelanden du fått för att försäkra dig om att du hört rätt? Nej-

9. Brukar du tillåta den som talar att ventilera sina negativa känslor gentemot dig utan att gå i försvarsställning eller bli spänd? Ibland.

10. Brukar du lyssna efter meningen bakom talarens ord genom att iaktta dennes gester och ansikts­uttryck? Ja, faktiskt. Man märker mer på det än vad man säger. Som man brukar säga - du säger en sak med munnen, men med ansiktet menar du något annat.

11. Brukar du känna dig frustrerad och otålig när du talar med personer från andra kulturer? Haha, nejdå, inte när det är över nätet i alla fall. Skulle nog bli smått irriterad ifall det var irl och jag inte förstod vad som sas, men som sagt, nej.

12. Brukar du fråga efter betydelsen av främmande ord och jargongartade ­uttryck? Ja, dock är jag utan att skryta ganska duktig på ord, men är det något jag inte förstår frågar jag.

13. Brukar du försöka ge intryck av att lyssna när du faktiskt inte gör det? Jag lyssnar alltid. Möjligtvis inte på NO:n ibland, haha.

14. Brukar du lyssna till den som talar utan att bedöma eller ­kritisera? Det beror på. Alltså, för det mesta inte. Eller, jag vet inte.

15. Brukar du börja ge råd utan att ha blivit tillfrågad? Nej.

16. Brukar du notera det sinnestillstånd som talar befinner sig i (nervös, stressad, irriterad osv)? Ja. Man ser det i ögonen och ansiktsuttrycket.

17. Brukar du låta talarens fysiska uppenbarelse och manér distrahera dig? Nej.

18. Brukar du komma ihåg en ­persons namn efter att ni hälsat ­på varandra för första gången? Ja, har ovanligt bra namnminne. Kan alla i våran sexas för och efternamn. Skumt, jag vet.

19. Brukar du anse dig veta i förväg vad talaren kommer att säga och därför sluta att lyssna? Nej, jag slutar inte lyssna, men ibland "vet" jag var personen kommer säga.


20. Brukar du känna dig obekväm om det uppstår en tystnad i samtalet? Jodå, det gör jag. Jag är ganska feg egentligen.

Poängräkning: Jämför dina svar med dem i listan nedan. Stämmer dina svar överens med dem på listan får du en poäng. Om du har svarat ?ibland? får du en halv ­poäng.

1.N 2.N 3.J 4.J 5.N 6.N 7.N 8.J 9.J 10.J 11.N 12.J 13.N 14.J 15.N 16.J 17.N 18.J 19.N 20.N

Total: 16

Är tydligen en bra lyssnare, vad tycker ni?


Räkna ihop dina poäng.

Om du har fått 16 eller mer poäng är du att gratulera. Förstärk de lyssnarförmågor du har och försök förbättra dina svaga punkter.

Om du fått mellan 10 och 15 poäng tyder det på att du hör det mesta av vad andra säger, men att du missar en del genom en oförmåga att bibehålla din uppmärksamhet av olika anledningar. Fundera över varför och försök att rätta till.

Om du fått mindre än 10 poäng är det nog så att du fokuserar mer på dina behov än talarens. Var och en bestämmer vad man vill ha ut av en kommunikationssituation, men om du vill vara en bra lyssnare har du mycket att arbeta på. Se det som en möjlighet till personlig utveckling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?

Namn:

Mail: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Kommentar:

Trackback